Fullmaktstjenesten utvikles og driftes av Ambita AS.
Fullmaktstjenesten vil erstatte dagens papirbaserte fullmakter. Tjenesten tilbyr elektroniske fullmakter. Dette muliggjør sikker samhandling mellom bedrifter.
Alle tjenesteområder som trenger å sikkert identifiserer hvem som kan handle på vegne av en bedrift kan benytte seg av tjenesten.
En elektronisk fullmakt er like juridisk bindende som en papirbasert fullmakt.
Eksempel på bruk: Et større kraftselskap tilbyr samarbeidende kraftselskaper å benytte kraftselskapets handelsløsning. Det samarbeidende kraftselskapet delegerer fullmakten videre til ansatte. Når ansatt i samarbeidende kraftselskap logger seg på handelsløsningen vil det sjekkes om vedkommende har fullmakt til å handle på vegne av sitt selskap eller ikke. På denne måten vil kjøp gjennomført i handelsløsningen være juridisk bindende på nivå tilsvarende prokura.
Gjennom bruk av tjenesten www.efullmakt.no kan du definere hva en fullmakt skal inneholde, samt hvem du ønsker å gi fullmakten til. På tilsvarende måte kan den du gir fullmakten til gå inn og definere hvilke ansatte som skal få utføre oppgaven.
For å kunne bli kunde av eFullmakt må den som har prokura i selskapet signere elektronisk på hvem som skal administrere fullmakter på vegne av selskapet i eFullmakt. Prokura sjekkes i henhold til firmaattest hos Enhets-/Foretaksregisteret i Brønnøysund. Fullmakter utstedt i eFullmakt vil med dette ha en fullmaktskjede som er godkjent på nivå som normalt tilsvarer administrerende direktør.
Når fullmaktene er registrert i eFullmakt.no kan den som avgir en fullmakt integrere seg mot eFullmakt.no. Dette for å spørre om vedkommende som forsøker å utføre en handling har fullmakt til å gjøre dette. Integrasjonen skjer med hjelp av webservice-tjenester.
Alle identifiseringer/pålogginger og signeringer skjer elektronisk med BankID. Dette sikrer elektronisk samhandling.
Alle transaksjoner i eFullmakt blir logget og er sporbare.
For mer informasjon ta kontakt med vår supporttjeneste